بیمارستان شهید رجایی یاسوج دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
آخرین اطلاعیه هاواحد مددکاری
مددکاری
مددکاری اجتماعی در طبقه اول ساختمان اداری واقع شده است.
مسئول واحد مددکاری: .......................
تلفن مستقیم : 2- 33222291
تلفن داخلی:
معرفی واحد
واحد مددکاری بیمارستان شهید رجایی با هدف کمک به بیمار و خانواده آنان و با تکیه بر توانایی ها و استفاده از منابع موجود با رعایت اصل راز داری حرفه ای برای حل مشکل یا رفع نیاز مددجویان اقدام کرده تا مددجویان به استقلال نسبی و رضایت خاطر دست پیدا کنند.
فعالیتهای واحد:
1-برقراری ارتباط حرفه ای با بیماران و همراهان وی و ارائه خدمات مشاوره ای به آنان به منظور کاهش اضطراب و دریافت اطلاعات لازم درمورد مشکلات اجتماعی و خانوادگی آنها(تعامل با بیمار و خانواده)
2- هماهنگی با تیم درمان در خصوص رفع مشکلات بیماران مراجعه کننده و یا همراهان آنان (تعامل با اعضای درمان)
3- ارائه خدمات مشاوره ،ارجاع و پیگیری امور بیمه ای سرپایی و بستری (تعامل با بیمه خدمات درمانی ،تأمین اجتماعی ،کمیته امداد روستای و...)
4- راهنمایی و معرفی بیماران و خانواده آنان جهت استفاده از امکانات پزشکی و توانبخشی و حمایتی سایر مراکز با در نظر گرفتن محل سکونت آنها (تعامل با بیمارستانها ،مراکز بهزیستی ،کمیته امداد امام خمینی (ره)و...)
5- مصاحبه و مساعدت مالی و ثبت در رایانه برای بیمارانی که جهت پرداخت هزینه های سرپایی فاقد بضاعت مالی می باشند
ب- دوره بستری
1-مراجعه روزانه به بخش ها و اورژانس بیمارستان با هدف مورد یابی و پیگیری های لازم
2- تعهد پرونده بیماران بستری که فاقد بضاعت مالی ،بیمه و یا بدون همراه و ارجاعی از اورژانس اجتماعی و یا مقام قضایی باشند.
3- ارزیابی اجتماعی مددجویان و ثبت مسائل و مشکلات آنها از طریق ارتباط و مصاحبه با بیمار و خانواده با رعایت اصل رازداری حرفه ای (ثبت در دفتر اطلاعات بیماران نیازمند)
4-برقراری ارتباط با سایر موسسات درمانی ،بهداشتی ،آموزشی ،اجتماعی و حمایتی جهت استفاده از امکانات و تسهیلات آنان به منظور نیازهای بیماران و خانواده آنها
5- مصاحبه با بیماران و خانواده به منظور افزایش آگاهی و جلب همکاری آنان در پیشبرد روند درمان
6- ایفای نقشهای رابط و case study به منظور تقویت ارتباط و هماهنگی تیم درمان با خانواده و سایر نهادهای اجتماعی
7- همکاری با تیم درمان در تنظیم و اجرای برنامه های آموزشی برای بیماران مزمن اعصاب و روان
8- شرکت در ویزیت اساتید به عنوان یکی از اعضای تیم درمان رابط بین بیماران و خانواده
9- تهیه و ارائه گزارش از وضعیت اجتماعی ،اقتصادی و خانوادگی مددجویان برحسب درخواست مراجع قضایی ،سازمان بهزیستی ،کمیته امداد و غیره...
10- تعامل با سایر بیمارستانها دانشگاهی و مراکز غیره دانشگاهی جهت تعیین نوبت مشاوره و سایر خدمات پاراکلینیکی و اعلام وقت به بخش و اعلام به خانواده جهت مراجعه و حضور و همراهی بیمار در ساعت مقرر
11- تعامل با کمیساریای سازمان ملل متحد و موسسه ایراک ،اورژانس اجتماعی ،زندان ،مرکز مداخله در بحران ،مرکز کاهش آسیب زنان ،MSF ،ستاد پذیرش بیماران مزمن روان ،دادسراها ،کلانتری ،پزشکی قانونی ،کمیته امداد امام خمینی ،هلال احمر
12- پیگیری شناسائی و تعیین هویت بیماران مجهول الهویه و بی سرپرست (تعامل با کلانتری و دادسرای ویژه سرپرستی)
13- مکاتبه ،مراجعه و ارسال مدارک به خیرین
14- مکاتبه با کمیته امداد امام خمینی (ره) جهت اسکان بیماران تهیه بلیط برای بیمار
15- مکاتبه با کمیته امداد امام خمینی (ره) جهت تهیه بلیط برای بیمار و یا خانواده جهت بازگشت به شهرستان محل اقامت
16- پیگیری و پاسخ به نامه های ارسالی از سوی بهزیستی ،دادسرا ،کلانتری ،پزشکی قانونی در خصوص اعلام هرگونه نتیجه بستری بیمار(در مواردی تعامل با پزشک معالج)
17- ثبت و ضبط اسناد و مدارک بیماران بستری بدون همراه و ارجاعی از مراجع قضایی
18- بررسی وضعیت اجتماعی ،اقتصادی و خانوادگی بیمار و همکاری تیم درمان جهت تشخیص لزوم نگهداری بیماران مزمن روان در بخش های نگهداری تحت پوشش سازمان بهزیستی (تعامل با مرکز نگهداری تحت پوشش بهزیستی)
19- آگاه سازی خانواده های متقاضی ترخیص یا رضایت شخصی جهت اطلاع از عواقب ترخیص بدون دستور پزشک معالج و قطع درمان و ارائه توصیه های لازم جهت لزوم پیگیری درمان در خارج از بیمارستان
20- شناسایی منابع موجود در جامعه و بهره گیری از آن به نفع بیماران و خانواده آنان(تعامل با بهزیستی خیرین کمیته امدادو ...)
21- مستند سازی فعالیت ها و مکاتبات
22- شرکت در جلسات و کمیته های بیمارستانی
ج- زمان ترخیص و پس از آن
1- پیگیری فرآیند ترخیص بیماران با تشخیص تیم درمان و آماده سازی بیماران جهت ترخیص از بیمارستان(مصاحبه و مذاکره با خانواده ،اعلام ترخیص بیمار)
2- کمک در جهت رفع مشکلات موجود در خانواده بیمار و ایجاد زمینه پذیرش وی در کانون خانواده (خانواده هایی که از ترخیص بیمار خود داری کرده و به نوعی پاسخگوی تماسها و پیگیری مددکار نیستند)
3- بررسی مواقع قانونی ترخیص بیماران (تعامل با اداره سرپرستی ،دادسرا ،کلانتری)
4- بررسی وضعیت اقتصادی و مالی بیماران به منظور نظارت بر میزان پرداخت هزینه های درمانی (تعامل با خیرین ،کمیته امداد ،سازمان بهزیستی)
5- نظارت بر فرآیند ترخیص بیمار با بخشهای بستری جهت تحویل آنها به خانواده ،سایر افراد حقیقی و حقوقی مجاز
6- تأیید فرم مدد برگ تکمیل شده و ارسال آن جهت تأیید نهایی به مقام مافوق
د- وظایف واحد مدد کاری در رابطه با بیمارستان و پیشبرد اهداف درمانی
1- ارائه نظرات و پیشنهادات جهت ارتقاء کیفی خدمات واحد مدد کاری اجتماعی به مقام مافوق
2- همکاری در جلب مشارکت مؤسسات و نهادهای مرتبط در خصوص دریافت خدمات بهداشتی درمانی و بهره گیری مناسب از آنان جهت حل مشکلات بیماران(تعامل با سازمان ها و ادارات بهزیستی ،کمیته امداد ،خیرین)
3- شرکت فعال در جلسات هماهنگی متشکله در واحد مددکاری به منظور بررسی مشکلات موجود
4- ارائه گزارشات ماهانه و یا موردی مربوط به فعالیتهای واحد مددکاری به مقام مافوق
5- انجام سایر امور محوطه در رابطه با حرفه مددکاری از طریق مقام مسئول
6- شرکت در دوره های آموزشی ضمن خدمت و جلسات و همایشهای مرتبط